A reklamáció és garancia menete

Magyar kések reklamáció

Az elmúlt időszakban a késes társadalom nagyon sok változáson ment keresztül. És a változások, az élet bármely területén, nem mindig zajlanak le problémamentesen.

Jómagam is, ahogy nagyon sokan mások is, a legutolsó „turnusban” csatlakoztam ebbe a csodálatos közegbe.

Csodálatos, mert a kézzel készülő alkotások mindig tiszteletet érdemelnek. A mai, szinte csak eldobható „űrszemetet” gyártó értéktelen gazdasági gyorsvonaton ez a vagon az első osztály.

(Az embereket arra buzdítják, hogy nem kell ragaszkodni semmihez és senkihez. Minden pótolható, minden eldobható, minden helyettesíthető. Emellett csak a technikai fejlődés a fontos, és abból is csak a legújabb és legjobb. Kérem, van ma már okostelefon, okosóra, okos mosógép, okos televízió, okos konyhai gép, okos hűtőszekrény, okos lakás is…….csak okos ember lesz egyre kevesebb, nem? Mert ebben az „okos” világban, pont a gondolkodás lehetőségét nyomják el bennünk, mindezt olyan ügyesen, hogy még tapsolunk is hozzá.)

Bocsánat. Kissé elkanyarodtam.  Na, menjünk csak vissza az eredeti ösvényre!

 

Csodálatos, mert maguk a készítők is más eszméket vallanak. Mást jelent nekik a minőség, vagy a mondjuk a kereskedelem fogalma. Nem úgy gondolkodnak, mint a „mai” emberek.

A cikknek a most következő része kizárólag a saját véleményem! Bár van tudományos vagy szakmai alapja, kereskedelemnek hívják. Nem pusztán elméleti eszmefuttatás.

Bizonyos események és emberek áldásos munkájának köszönhetően a kézzel készülő kések és készítőik hirtelen vagy sem, de felkapottak lettek. Ez van. Egyre több ember kezdett érdeklődni ezen alkotások iránt. Ez pedig egy csomó változást jelenthet:

  • növekszik az igény a termékekre. Mindenki szeretné magáénak tudni a késkészítő munkásságának egy kicsiny darabját, de a késkészítő nem tud túl lépni a saját korlátjain. Egy kés elkészítésének van egy bizonyos ideje. Ezt nagyon nem lehet lefaragni, mert az minőségromláshoz vezethet. Ezáltal növekedhet a várakozási idő, ami feszültséget okozhat, és valahol nyomás is lehet a késkészítőkre.
  • növekszik az egyedi és teljesíthetetlen elképzelések száma. Sokan minden szakmai ismeretet mellőzve megálmodják a saját „tökéletes” késüket. Aztán a késkészítő dobja a hideg zuhanyt. Ezt így nem tudom megcsinálni. Ki a hibás ezért? Senki! A megrendelőnek nem kell szakmai hozzáértést gyakorolnia (bár azért nem árt a választás előtt kicsit olvasgatni), a késkészítő pedig nem mindenható. Van, amit nem tud és kész, ennyi.
  • a megnövekedett kereslet mindenképp öli az egyediséget. Ez a jelenség nem más, mint az intézményesedés. Egyszerű a képlet. Jön egy ötlet, ami megtetszik másoknak is. Nekik is kell, és ez így megy tovább és tovább. Minden ötlet egyedi, ezt ne feledjétek. Aztán az a vége, hogy veletek szemben sétál az utcán. Ez negatív dolog? Nem. Nem hiszem. Csupán Tény. A késkészítők tesznek egy darabot a lelkükből a késbe, de ez mára kevésnek bizonyul. Nektek is ezt kell tennetek, ha „saját” kést szeretnétek.
  • A mennyiség nagyon sokszor a minőség gyilkosa. Ezt a mondatot sokszor félreértik. Nem azt jelenti, hogy amiből sok készül az egyenes úton már szar is. Dehogyis! Pusztán a nagy számok törvényéről van szó. Ha valamiből csak egy darab készül, az jó eséllyel lehet tökéletes. De ahogy növekszik a darabszám, úgy alakul a tökéletesség mércéje is. Persze, most sokan fel fognak hördülni! „ XY mindig tökéleteset csinál e”! És nincsen ezzel semmi baj. Abban az esetben Te vagy a tökéletesség mércéje. És mindenki boldog.
  • minél több az ember, annál több az elégedetlen és a reklamáció is. Ebben megint nincs semmi ördögi. Megint a nagy-számok törvénye, csak emberekre vetítve. Ha egy késkészítő értékesít száz terméket, szinte biztos, hogy van a felhasználók között minimum egy, maximum „kitudjahány” elégedetlen felhasználó, vevő is.

Ezek azok a változások, amiket a késkészítőknek meg kellett élniük, meg kellett tapasztalniuk. És nektek is. Bizony mindenki kapott új infókat és tapasztalatokat, amikkel elsőre nem mindenki tudott megfelelő szinkronba keveredni.

A kézzel készülő kések világa nagyot bővült, és bevonzotta az összes változást, amit az előbb felsoroltam. A portékák szeretettel történő továbbadását felváltotta a nagybetűs kereskedelem, és bár a szeretet maradt, mégis minden kicsit változott.

A cikk most következő része viszont nem a saját véleményem, hanem egyrészt tapasztalat, másrészt a belkereskedelmi törvényrendelet alkalmazása.

A legnagyobb tusák a garanciális ügyintézések körül alakultak ki. Én személy szerint, mielőtt belefogtam a Magyar Kések weboldalba, 16 évig foglalkoztam garanciális ügyek intézésével, kereskedelemmel, és marketinggel. Végig jártam évente 600-1000 reklamációt! Bizony, ez elég tetemes szám. Volt, hogy a BÉKÉLTETŐ TESTÜLET portása egy nap többször is köszönt nekem.

Ezen a területen akkora a fejetlenség, hogy csak na! És nem csak a kések világában! Szinte mindenhol. De komolyan!

A probléma ott kezdődik, hogy Kis-hazánkban ma mindenki jogásszá, ügyvéddé, fogyasztó védelmi főfelügyelővé válik, ha őt sérelem éri, és rögtön betéve idézi a belker rendelet (Magyarországon hatályos belkereskedelmi rendelet) egy mondatának egy bizonyos részét. „…három napon belül nekem minden visszajár, mer ah nem akkó fel vagy jelentve”…. Csodás, nem?

Magyar kések reklamáció

Bár az élet ilyen egyszerű volna. Ilyen alapon lehetnék hajós kapitány. Hiszen láttam már hajót, nem?

Sőt, mára a média még fel is turbózza a baromságot az emberek fejében. Uniós garancia! Uniós jótállás! Uniós fogyasztóvédelmi törvény! Milyen kár, hogy ez Hazánkban nincs is.

Na! Kezdjük az elején. Sok a dolgunk.

Magyar kések reklamáció

A VEVŐNEK MINDIG IGAZA VAN! Gratulálok. Ez a mondat nyerte a „legtöbb tudatlan ember jelmondata” címet. Ez a mondás egyébként az 1900-as évek elejéről származik Henry Gordon Selfridge-től, aki a magáról elnevezett áruházat vezette.  Sokan nem is sejtik, de ezt a mottót nálunk egy amerikai mágnás, egy kereskedelmi mogul népszerűsítette. Neki, idehaza (merthogy Magyar származású) is vannak érdekeltségei. Egy oktatás alkalmával volt szerencsém beszélni vele. Felmertem hozni egy garanciális példát, majd ezt a „varázsmondatot”. És mi volt a válasz?

„KIA FASZT ÉRDEKEL A VEVŐ? KI Ő NEKEM? A VEVŐ KÖLTSÖN, TI MEG HITESSÉTEK EL VELE, HOGY Ő A KIRÁLY!”

Szóról-szóra. Csont nélkül. Cenzúramentesen.

Egy óvodás példa az érzékenyebb lelkűeknek. Ha a reklamáció azért születik, mert a kés nem tudja magától felvágni a paradicsomot, és ezért a felhasználó számára használhatatlan, akkor is a vevőnek van igaza? Nem. Tudom, hogy a példa blőd, de most csak az volt a cél, hogy magát a mondatot is azzá tegyük egyszer és mindenkorra.

Ez a mondat egy marketing stratégia, amit megtanítottak a „fogyasztónak”, mert ettől sokkal fontosabbnak érzi magát. Nem hibás ezért egy vásárló sem. Emlékeztek? Sajnos gondolkodni már luxus. Mert, ha valaki belegondolna ennek a mondatnak az igazi jelentésébe, és mindenki alkalmazná is, akkor kb. egy éven belül meg is szűnne a kereskedelem.

Persze, a rugalmas és emberbarát hozzáállás mindenképp fontos eleme a sikeres vállalkozásnak, és rettentően fontos a profi kommunikáció és problémamegoldó képesség. De nem kell átesni a ló túloldalára. A vásárlót nem leteremteni kell, hanem megnyugtatni, hogy a felmerült probléma orvosolható.

Magyar kések reklamáció

Reklamáció, és azon belül  jogos reklamáció létezik. Ez nem vita tárgya. De ennek van egy törvényes menete.

A reklamáció ügyintézése minden esetben, első körben a vásárló és az értékesítő között indul. Először Ők veszik fel egymással a kapcsolatot. A jogi háttér (fogy.védelem, ügyvéd) még nem indokolt. Egy harmadik ember intézkedésre bevonása csak mindkét fél együttes beleegyezésével lehetséges. Ez a harmadik ember önhatalmúlag nem intézkedhet.

Magyar kések reklamáció

A fogyasztóvédelmi törvény világosan kimondja, hogy a károsultnak először mindig a vásárlás helyét, az eladószervet kell problémájával megkeresni. Megbeszélést kell kezdeményezniük. És ha nincs megegyezés, akkor jöhet a pereskedés. Ha a vásárló ezzel a jogával nem él, akkor nincs is garanciális probléma. A dolog ennyire egyszerű.

Ám! Ha a vevő nem él a garanciális jogával, de a termék, vagy a késkészítő hírnevét a nyilvánosság előtt rombolja, leminősíti, pláne egy harmadik személy bevonásával, akinek semmi de semmi köze az üzlet megkötéséhez, illetve nem hivatalosan meghatalmazott jogi képviselő, akkor a vevő nem jogszerűen jár el. Mivel a felmerült hiba hivatalosan nem elismert vagy bizonyított, becsületsértést és hírnévrontást követ el.

Nem ez a garanciális ügyintézés menete. Nem mondom, hatékony. Csak éppen gyomorforgató, gusztustalan, teljesen törvénytelen, becsületet és gerincet nyomokban sem tartalmazó meghurcolás ez. Hiszen a késkészítő egy kész helyzet elé kerül, amiről addig nem is tudott, és hirtelen kéne ezt lekommunikálnia egy ellenséges közegben. Kvázi céltáblát csinálnak belőle. Esélye sincs normális reakcióra. Akármit is tesz, mindenképpen veszít az ügyön. Néha nagyon sokat. Holott lehet, hogy normális ügyintézéssel a probléma szépen orvosolható.

Magyar kések reklamáció

De akkor hogyan kell ezt a dolgot kezelni?

A legfontosabb az, hogy a vásárlás pillanatában tisztában kell lennünk a fogyasztókat megillető jogokról. Inkább kérdezzetek többet egy üzlet megkötése előtt, mintsem csak bólogassatok. A kérdések a legtöbb esetben megfelelő válaszokat eredményeznek. A késkészítők meg nem harapnak ám!

Ha az üzlet megkötése hitelesen zajlik le, akkor kaptál:

  • vásárlást igazoló blokkot vagy számlát
  • szavatossági vagy garancia levelet
  • ápolási vagy karbantartási leírást
  • használati utasítást

Ha ezen dolgok bármelyikét nem találod a csomagodban, akkor azonnal jelezd a vásárlásod helyszínén, vagy a választott késkészítőnél. Nem kell rögtön felháborodni, lehet, hogy csak figyelmetlenség történt.

Viszont, ha ezen papírok valamelyikét a késkészítő nem tudja kiállítani, akkor ott valami nem klappol. Különösen a blokk és garancialevél esetén. Ebben az esetben komolyan gondolkozz el a vásárlás visszamondása mellett. Ha nincs a kezedben ezen okmányok valamelyike, akkor jó eséllyel a felmerülő problémát sem fogod tudni törvényesen rendezni. A használati és karbantartási instrukció gyakran egyben van közölve. Ez nem szabályellenes. A lényeg, hogy legyen, mert ez nektek szól.

Magyar kések reklamáció

És most le kell fixálni a fogalmakat. Jótállás és szavatosság.

„Minőségi kifogás esetén szavatossági, illetve jótállási igény érvényesíthető. Ez utóbbit a köznyelvben garancia néven szokták emlegetni. Szavatosságnál és jótállásnál ugyan azokat az igényeket lehet érvényesíteni (javítás, csere, árleszállítás, elállás a szerződéstől), az eltérés abban van, hogy az eladó mennyi ideig köteles helytállni, illetve kit terhel a bizonyítási kötelezettség.

A jótállás kedvezőbb a fogyasztó számára a szavatosságnál, mert a jótállási idő (1 év) alatt nem neki kell bizonyítania, hogy vétlen a meghibásodásban, hanem a kereskedőnek. Míg szavatosságnál – fogyasztói szerződés esetén – ez csak a vásárlást követő hat hónapon belül van így, utána megfordul a bizonyítási teher.

Jogszabály határozza meg, hogy melyek azok az új, tartós fogyasztási cikkek, amelyekre kötelező jótállást vállalni. Amennyiben nincs a termékre jótállás (mint például a lábbelikre) vagy az már eltelt, szavatossági jogokat lehet érvényesíteni.

Melyek a kötelező jótállás alá tartozó termékek?

Értékhatártól függetlenül:  1. Hűtőszekrény, fagyasztó, kombinált hűtőszekrény, 2. mosógép, centrifuga, szárítógép és ezek bármely kombinációja, mosogatógép, vasalógép, 3. porszívó, gőzzel működő tisztítógép, szőnyegtisztítógép, padlósúroló- és fényesítőgépek, 4. varrógép, kötőgép, 5. személygépkocsi, motorkerékpár, kerékpár, babakocsi, 6. lakóautó, lakókocsi, utánfutós lakókocsi, 10 000 Ft bruttó vételár felett: 1. villamos és/vagy gázenergiával működtetett sütő-, főzőberendezések és ezek kombinációja, 2. vízmelegítők, fűtő-, légkondicionáló- és egyéb légállapot-szabályozó berendezések, 3. motoros kerti gépek, motoros kézi szerszámok, motoros szivattyúk, 4. az egy éves, illetve az egy évnél hosszabb kihordási idejű gyógyászati segédeszközök és készülékek, 5. biztonsági riasztó- és jelzőberendezések, 6. elektronikus hírközlő végberendezések (telefonok, mobiltelefonok, telefax-készülékek, több funkciós készülékek stb.), 7. üzenetrögzítők, kihangosító készülékek, 8. műholdvevő és AM Micro antenna rendszerek és ezek részegységei, televíziók, projektorok, videomagnók, 9. rádiók, autórádiók, rádiós ébresztőórák, rádió adó-vevő készülékek, amatőr rádióadók és rádióvevők, műholdas helymeghatározók, 10. lemezjátszók, szalagos és kazettás magnók, CD-felvevők és -lejátszók, DVD-felvevők és -lejátszók, egyéni hangrendszerek és ezek tartozékai (keverőasztal, erősítő, hangszóró, hangfal), mikrofonok és fülhallgatók, 11. fényképezőgépek, film- és hangfelvevő kamerák, videokamerák és camcorderek, film- és írásvetítők, filmnagyítók, filmelőhívó- és filmfeldolgozó készülékek, fotónyomtatók, film- és diaszkennerek, 12. MP3 lejátszók, Pendrive készülékek, illetve az ezekhez, valamint a digitális fényképezőgépekhez használatos memóriakártyák, 13. távcsövek, látcsövek, mikroszkópok, teleszkópok, iránytűk, tájolók, 14. személyi számítógépek és alkatrészeik, monitorok, nyomtatók, szkennerek, 15. számológépek, zsebszámológépek, menedzserkalkulátorok, 16. írógépek és szövegszerkesztők, 17. hangszerek, 18. órák, 19. bútorok. Jótállás azonban nem csak jogszabályon, hanem szerződésen is alapulhat, tehát a vállalkozások önként vállalhatnak jótállási kötelezettséget a jogszabályban nem szereplő termékekre is.”

Láthatjátok, a kések, meg például az ékszerek nincsenek benne. Vajon miért?

Mert ezen eszközök, termékek rendeltetésszerű használata nagyon nehezen meghatározható, illetve rendeltetésszerűtlen használata szinte nem is bizonyítható.

Legyen itt is példa? Legyen.

Állítás: „ó hát én csak egy szál gyulait szeleteltem vele oszt kiment az éle! gagyi kés. gagyi készítő!”

Valóság: „jah. mondjuk az inox mosogatón szeleteltem. de ezt nem mondjuk el.”

Ki fogja tudni az igazát bizonyítani? Senki.

Hiába kéri be a késkészítő a kést, majd rendbe hozza és megpróbálja reprodukálni a sérüléseket. Ha a reklamáló kitart a véleménye mellett, és tovább viszi az ügyet, évekig is eltarthat a jogi procedúra.

Ne feledjétek, nem egyszerű tapasztalat áll e téren mögöttem.

Ettől függetlenül a készítő vállalhat garanciát a termékre. Ám ebben az esetben az ott leírtak a mérvadó paraméterek. És ez nagyon fontos dolog.

Manapság a Youtube egy virtuális iskola. Csak néha szar a tananyag. Ennyi. Illetve, mint az elején írtam az ember butul.

Sokszor látunk, egyébként tekintélyes szakmai tudással rendelkező embereket, ilyen videókban, amint különböző dolgokat csinálnak. De mögöttük nem kevés tapasztalat és tudás van. Mi pedig megnézzük kétszer a videót, és úgy gondoljuk, már mi is tudjuk azt.

De könyörgöm, gondolkodjunk! Ha veszünk egy terméket, akkor az ahhoz kapott garancialevélben leírt paraméterek a mérvadóak, nem a videón látott trükkök, csodák!

A garancialevél egy szerződés. Köztünk vásárlók és a késkészítők között. Amikor a szerződés létrejön a készítőre vonatkoznak a belker szabályok, ránk pedig a garancia levélben leírtak!

Az ilyenkor előtörő vélemények a kedvenceim. „mápedig egy buskraft késnek eztet bírnia kell na! nekem van egy kínai f1 replikám oszt semmi baja pedig ütöm-verem. 310 forint volt oszt ez a magyar fosadék 40000 forintér nem bírja? ccc…”

Nem akarom végig kielemezni az ilyen véleményeket. De egyvalamit ki kell hangsúlyozom. Teljesen mindegy, hogy mások szerint mit kell kibírnia egy késnek. A törvényes garanciális kötelezettség szempontjából ez teljesen lényegtelen! A késnek azt kell bírnia, amit a késkészítő a garancialevélben feltűntet. Ennyi.

Az ilyen „szakszerű” álláspontok csípőből buknak el a fogyasztóvédelem küszöbén. Ha tudnátok hány Svájci karóra tulajdonos jött azzal, hogy a replika szar karórája ezt simán bírja 3 ezerért, ez a 200 ezres svájci fos meg nem. Jött a válasz. Benne van a garancialevelében, hogy szaunázhatsz vele? Nincs? Akkor sajnos ez nem garanciális hiba. Igen. És nem bírja ki, ha leejted.

Nagyon fontosnak tartom azt is, hogy a késkészítő megfelelően le tudja rendezni a problémát. Akkor is, ha a gond nem garanciális eredetű. A Magyar kések szentül vallja, hogy a vásárlóval történő kapcsolattartás nem érhet véget a kasszafolyamat után. Az eddigi tapasztalataim szerint ez nagyjából működik is. Persze nem beszélhetek minden késkészítő nevében.

Sokszor tapasztalom, hogy a késkészítő nem a megfelelő hangnemben reagál a dolgokra. Ez valóban gond. A magyarázat a cikk elején keresendő. Ezeket a változásokat mindenkinek el kell sajátítania. A késkészítők nem multicégek. Nem tanítják nekik a vevőpszichológiát, a habos, nyájas, fülbe és zsebbemászó trükköket. Nem verték beléjük különböző „fejtágító mítingeken”, hogy a vevőnek mindig igaza van. Ez okozhat súrlódásokat.

Az egyszerűség abban is világosan látszik, hogy a kések világában, előszeretettel alkalmazott megoldás a kések visszavásárlása, cseréje. De szép is lenne, ha mindenhol így működne ez a dolog. Javítási lehetőségről alig hallani. Ezt most azért hoztam fel, mert ennek is van egy kötelező menete. Ha a késkészítő ezt a lehetőséget felkínálja, akkor a sérült, használhatatlan, törött kést elsőként át kell adni abban az állapotban, ahogy a hiba keletkezésekor került. A vételár visszatérítése ezután következhet.

És ismét visszatérek a harmadik nemhivatalos fél közreműködésére. Amennyiben a vásárló a hibás terméket a harmadik félnek eladja, elajándékozza, mielőtt a hivatalos eljárás befejeződne, akkor neki többé már nem lehet kártérítési követelése. A forgalmazó-eladószerv nem fizetheti úgy vissza a hibás termék árát, hogy a terméket nem kapja vissza. Hát hogy?

Tehát, ha summázni akarjuk ezt a cikket, akkor azt kell mondanom, hogy ahova fejlődött a késes társadalom, az még nemkissé járatlan, megművelésre váró talaj.

A lényeg pedig most következik:

  • vásárlás előtt mindig tájékozódjatok kicsit.
  • vásárláskor mindig kérjetek blokkot, számlát.
  • vásárláskor mindig kérjetek garancialevelet és használati utasítást. A benne szereplő adatok nektek szólnak. Tanulmányozzátok.
  • ha probléma merül fel, keressétek a késkészítőt. Mondjátok el őszintén mi a probléma, akkor is, ha az nem garanciális. A késkészítő csak ekkor tud megfelelően segíteni.
  • feleslegesen ne vonjatok be egy harmadik felet a jogi vitátokba. Rengeteg olyan fennakadást okozhat, ami lassíthatja az ügyetek normális menetét.

Remélem sikerült valamelyest összefoglalni, hogy mi is a garanciális ügyintézés. Természetesen ezeknek a feltételeknek nemcsak nektek, vásárlóknak kell megfelelniük, hanem a késkészítőknek is.

Abban pedig őszintén bízunk, hogy ilyen affér minél kevesebb lesz. Hiszen a késkészítők megpróbálják tudásuk legjavát elétek tárni, és megfelelni az egyre növekvő és színesedő igényeknek.

Sziasztok

Magyar Kések